4. HMS VICTORY
Υπήρξε για πολλά χρόνια ένα από τα μεγαλύτερα ναυτικά μυστήρια του κόσμου. Το HMS Victory, ο πρόγονος του ομώνυμου πλοίου του ναυάρχου Νέλσωνα, υπήρξε για πολλά χρόνια το καμάρι του αγγλικού στόλου. Σε μια περίοδο που το βρετανικό ναυτικό βρισκόταν σε συνεχείς συμπλοκές με τους Γάλλους, τους Ισπανούς, το Victory αποτελούσε την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και την πιο ακριβή κατασκευή. Κυβερνήτης του ήταν ο Ναύαρχος John Balchin, ένας γέρο-θαλασσόλυκος
Τον Οκτώβριο του 1744, το HMS Victory επέστρεφε από μία αποστολή διάσωσης. Μόλις εισήλθε στο Κανάλι της Μάγχης, αποκόπηκε από τον υπόλοιπο στόλο εξαιτίας μιας σφοδρής καταιγίδας που είχε ξεσπάσει στην περιοχή. Δεδομένου ότι ήταν το πιο αξιόπλοο σκάφος του στόλου και είχε αντιμετωπίσει αμέτρητες καταιγίδες στη θάλασσα, όλοι περίμεναν ότι το Victory θα επιστρέψει σώο. Τα πράγματα όμως δεν εξελίχθηκαν όπως ήταν αναμενόμενο και το Victory βυθίστηκε αύτανδρο. Κανείς δεν γλίτωσε την καταστροφή και έτσι δεν υπάρχουν μαρτυρίες του τι ακριβώς έγινε.
Το συγκεκριμένο ναυάγιο είχε μείνει ως ένα από τα μεγαλύτερα ναυτικά μυστήρια, μέχρι το 2009, όταν το κουφάρι του πλοίου διασώθηκε από μια βρετανική εταιρεία, ειδικευμένη στην ανέλκυση ναυαγίων. Η έρευνα έφερε στο φως λάθη που πιθανόν έφεραν την καταστροφή. Όμως αυτό είναι καλύτερο να το αφήσουμε για κάποια άλλη φορά…
5. FLOR DO MAR (Flower of the Sea)
Από όλους τους βυθισμένους θησαυρούς που υπάρχουν ανά τον πλανήτη, υπάρχει τουλάχιστον ένας που έχει ονομαστεί το απόλυτο “έπαθλο” για τους απανταχού κυνηγούς θησαυρών, το “Ιερό Δισκοπότηρο” των ναυαγίων. Πρόκειται για τον θρυλικό θησαυρό του πορτογαλικού πλοίου Flor do Mar.
Το κατασκευασμένο το 1502 πορτογαλικό ιστιοφόρο έκανε το πρώτο του ταξίδι υπό τις διαταγές του πλοιάρχου Estavao de Gama (αδελφού του Vasco de Gama). Αν και όχι καθαρά πολεμικό σκάφος, το Flor do Mar πήρε μέρος σε διάφορες ναυμαχίες των αρχών του 16ου αιώνα. Τελευταία ήταν η συμμετοχή του στην κατάληψη της Μαλάκκα στη Μαλαισία. Μετά από την επιτυχημένη κατάληψη της επαρχίας, το σκάφος ξεκίνησε τον γυρισμό στην πατρίδα. Δεν έμελλε να φτάσει ποτέ…
Σύμφωνα με μαρτυρίες της εποχής, το σκάφος έπλεες κατά μήκος των ακτών της Σουμάτρας, όταν ξέσπασε μια φοβερή θαλάσσια θύελλα. Το πλοίο κατευθύνθηκε προς την ακτή, προσπαθώντας να βρει ασφαλές σημείο. Τα ισχυρά ρεύματα και η κακοκαιρία το έστειλαν να τσακιστεί στα βράχια. Το Flor do Mar κόπηκε στα δύο και τα θεόρατα κύματα παρέσυραν τα συντρίμμια του και όλους τους θησαυρούς που έκρυβε στα αμπάρια του, στη θάλασσα…
Λέγεται ότι το Flor do Mar μετέφερε το τμήμα του θησαυρού που θα πήγαινε στα θησαυροφυλάκια του βασιλιά της Πορτογαλίας. Το ανεκτίμητης αξίας χρυσάφι, τα κοσμήματα και οι πολύτιμοι λίθοι που μετέφερε χάθηκαν κάτω από τα κύματα, ξεκινώντας έναν θρύλο που παραμένει ζωντανός ως τις μέρες μας…
6. LA CAPITANA JESUS MARIA
Το La Capitana Jesus Maria ή απλώς La Capitana, ήταν η ναυαρχίδα της ισπανικής αντιβασιλείας του Περού και της αρμάδας της Νότιας Θάλασσας. Με 122 μέτρα μήκος, 1150 τόνους χωρητικότητα και 60 κανόνια, το La Capitana ήταν ένα πραγματικό φόβητρο. Όμως από τη μανία της θάλασσας δεν μπόρεσε να ξεφύγει ούτε το ίδιο ούτε ο αμύθητος θησαυρός που κουβαλούσε…
Ήταν 26 Οκτωβρίου του 1654 και το σκάφος έπλεε ανοιχτά του Εκουαδόρ, φορτωμένο με χρυσάφι, ασήμι και πολύτιμους λίθους που οι Ισπανοί κατακτητές είχαν αρπάξει από τους ιθαγενείς “Ινδιάνους” του Περού. Το σκάφος ήταν υπερφορτωμένο από τα εκατομμύρια πέσος και τα άλλα τιμαλφή που βρίσκονταν στα αμπάρια του. Τη νύχτα, ένας επιβάτης παρατήρησε ότι το σκάφος είχε πλησιάσει επικίνδυνα στα βράχια. Ειδοποίησε τον πλοίαρχο Sosa και αμέσως ξεκίνησαν οι προσπάθ8ειες για την αποφυγή του ναυαγίου.
Όλη νύχτα, πλοίαρχος, αξιωματικοί και πλήρωμα προσπαθούσαν να σώσουν το πλοίο, που, υπερφορτωμένο όπως ήταν, είχε προσαράξει στα βράχια και έμπαζε νερά. Το επόμενο πρωί, η πλημμυρίδα βοήθησε το σκάφος να ξεκολλήσει και ο καπετάνιος το έφερε κοντά στην παραλία, όπου το προσάραξε σε αβαθή νερά. Το πλήρωμα μετέφερε τον θησαυρό στην ακτή και στη συνέχεια έκαψε το πλοίο.
Όμως η ιστορία δεν τελειώνει εδώ. Ο “καταραμένος” θησαυρός του μεταφέρθηκε στην Κούβα, όπου φορτώθηκε σε ένα άλλο ισπανικό γαλλιόνι, το Nuestra Senora de la Maravilla, με εντολή του ίδιου του βασιλιά της Ισπανίας, Φίλιππου του 4ου. Η τύχη αυτού του δεύτερου σκάφους ήταν ακόμα χειρότερη… Το Senora βυθίστηκε στις 4 Ιανουαρίου του 1656, στους κοραλλιογενείς υφάλους στις Μπαχάμες, έχοντας στα σπλάχνα του τον αμύθητο θησαυρό και παρασέρνοντας στον θάνατο δεκάδες ανθρώπους.
Για χρόνια, οι προσπάθειες ανέλκυσης του ναυαγίου ή έστω διάσωσης του θησαυρού (που υπολογίζεται σε 5 δις στερλίνες σύμφωνα με Νορβηγούς ερευνητές!), οδηγούνταν σε παταγώδη αποτυχία. Τις τελευταίες δεκαετίες, διάφοροι κυνηγοί θησαυρών έχουν εντοπίσει το σημείο του ναυαγίου, όμως έχουν συλλέξει μόνο μικρά τμήματα του αμύθητου θησαυρού του. Το μεγαλύτερο μέρος του βρίσκεται ακόμη κάτω από τα κύματα, περιμένοντας τον γενναίο εξερευνητή που θα τον ανακαλύψει και θα τον φέρει στην επιφάνεια ξανά, έπειτα από 355 χρόνια…